Wat gebeurt er als je gezondheid simpel maakt? Dan kom je terecht bij de grote lijnen:

• Eet en leef voor minstens 80% gezond (zie verder);
• Eet een doe maximum 20% dat wat ik afraad (zie verder);
Voel je tevreden. Iemand die elke dag een halve liter cola drinkt, maar verder vooral groenten eet, beweegt en gelukkig is, is gezonder dan iemand die elke dag alleen fruit en groenten eet, misschien ook beweegt maar wel ongelukkig is in zijn of haar job, relatie, … Daarom gaan emoties en gezondheid voor mij samen en kan ik je ook op emotioneel vlak steunen.

Als je bent zoals ik (en zoals de meeste mensen), dan eet je af en toe iets wat niet in de categorie ‘gezond’ valt. Al is het alleen maar uit praktische overwegingen, of uit sociale overwegingen. Het streven is (veel) minder ongezond, (veel) meer gezond. Gewoon de balans veranderen.

Je leven wordt gevormd door de simpele wet van oorzaak-gevolg. Je leven is een simpel resultaat van de input die wordt geleverd. Alles wat jij denkt, zegt of doet vormt input voor het leven. Dat betekent dus dat alles wat jij doet onvermijdelijk tot een resultaat (output) zal leiden. Meestal ben je je hier niet van bewust, en dat is niet erg. Daarvoor ben ik er!

Dus als jij dingen doet die je gezondheid ondersteunen, dan zal je gezonder worden.

ZIEK
Het spreekt voor zich dat deze flexibiliteit helaas niet van toepassing is als je ernstig ziek bent en bv. kanker hebt. Dan zit er niks anders op dan (tijdelijk) een strikter, nóg gezonder dieet te volgen dat quasi volledig vrij is van granen en volledig plantaardig, suikervrij en biologisch is. Contacteer mij voor meer info en uitleg hierover.

DE BASIS

Wat voeding betreft, is de basis voor mij biologisch, ongeraffineerd voedsel vrij van tarwe (tenzij uitzonderlijk en biologisch), koemelk (tenzij gefermenteerd, biologisch en verdragen door jouw systeem), hormonen, smaak-, kleur- en bewaarmiddelen waarbij de hoofdmoot van je dagelijkse voeding bestaat uit lokale groenten van het seizoen, lokaal fruit van het seizoen (vooral op warme dagen, in de winter minder of opgewarmd, bv. gestoofde appel), volle biogranen met mate en goede vetten.

ZOETE ZONDES
We hebben allemaal zoet nodig, zeker wij vrouwen ?. In rijststroop, oersuiker en kokosbloesemsuiker bv. zitten nog mineralen, wat in geraffineerde suiker helemaal verdwenen is. Erger nog, het lichaam rooft elders mineralen om de suiker in je lichaam te kunnen verwerken. Zuivere stevia is nog de beste zoetmaker, die niks aan de suikerspiegel verandert. Of biologische koudgeslingerde honing, die gebruik ikzelf het liefst.
Je kan ook in je gewone maaltijden zoete groenten toevoegen, om de zoetbehoefte al te bevredigen. Als je ajuin heel lang laat bakken, wordt ie zoet. Of gebruik regelmatig pompoen, ook een zoete groente. Gewone aardappels kan je vervangen door de zoete of Afrikaanse (bataat) en als eiwitbron kan je eens sugar snaps gebruiken (een zoete peulvrucht).

EET MEER PLANTAARDIG

  • Als je meer plantaardig (groenten en fruit) eet, vermindert je totale vetinname en de kwaliteit van de ingenomen vetten verbetert. Dat biedt bescherming tegen allerlei ziekten en zwaarlijvigheid.
  • De gezondheid van de darmen is ook een belangrijke factor voor het hebben van een goede gezondheid. Vezels uit (ongeschilde) groenten en fruit spelen een belangrijke rol in de gezondheid van het darmstelsel. Ze verwijderen schadelijke stoffen vlugger uit het lichaam.
  • Door meer plantaardig te eten, krijg je meer mineralen binnen. De meeste groenten en fruit zijn rijk aan mineralen, waaronder kalium en magnesium, goed voor de preventie van osteoporose, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
  • Door plantaardig te eten, help je dieren en bescherm je het milieu.

Meer lezen: www.evavzw.be en www.gaia.be

Pas jij de 80-20-regel al toe? Laat het mij weten in de reactievelden hieronder.