In mei 2016 waren we een weekje op mijn tweede Fuck It retreat met John en Gaia Parkin in Persaro, Italië. Alvorens te ontbijten en aan de sessies te beginnen, deden we elke morgen Chi-Kung on the beach en daar wil ik nu wel een woordje over kwijt.

Chi-kung is al zo’n 5000 jaar oud en komt uit China. Het is een gezondheidsoefening en een methode voor zelfheling. Het is de grondslag voor de traditionele Chinese geneeskunde, de acupunctuur en de martial arts (gevechtskunsten). Tai Chi – eigenlijk zelfverdediging – is daar één van, maar is over het algemeen wat moeilijker dan Chi-kung.

Chi-kung (vaak ‘bewegende meditatie’ genoemd) kent langzame, sierlijke bewegingen die gecombineerd worden met een trage, diepe en rustige ademhaling én volledige concentratie (dat is nog het moeilijkste ;-)). Het geeft rust en energie tegelijk. Het brengt je in balans. En dit is nog maar een minigreep uit de vele positieve effecten van Chi-kung, wat door meer dan 100 miljoen mensen wereldwijd gedaan wordt!

Hier zijn voor mij de zes belangrijkste effecten:

 het geeft rust en energie (=’chi’) tegelijk,

  1. het brengt meer zuurstof in je bloed,
  2. het bevordert je concentratie,
  3. het is snel en makkelijk,
  4. het maakt je gezond. In de traditionele Chinese geneeskunde is de oorzaak van alle ziekte altijd geblokkeerde of stagnerende energie. Maar als energie vrij stroomt in meridianen en energiekanalen, is er geen sprake van ziekte.
  5. Het brengt je in balans. In onze moderne hectische tijd zoeken we manieren om snel te kunnen ont-stressen en weer in balans te komen, dus willen we een snelle, effectieve én pijnloze methode. Het is bekend dat 70% van onze gezondheidsklachten stress-gerelateerd zijn. Als we die beter de baas kunnen met behulp van deze lichaam-geest methode wat Chi-Kung eigenlijk is, dan is de kans groot dat we beter in balans blijven en we de natuurlijke afweer van het lichaam ondersteunen. Zo zijn we niet afhankelijk van allerlei andere behandelingen en medicijnen, die heel vaak ook nog eens bijwerkingen hebben en onze weerstand op de lange duur aantasten. Chi-Kung is een van de meest krachtige maar tevens ook ontspannen manieren om lichaam en geest in balans te brengen en te houden.

‘Kunst van het Bewegen’ uitoefenden om gezondheid, helderheid en wijsheid te verkrijgen. Het is dan ook veel meer dan alleen iets fysiek, dat had je al wel door 😉

Op het strand deden we gemakkelijke staande oefeningen, die we nu nog steeds elke dag doen. Er zijn ook oefeningen die je altijd en overal kan doen, zodat je er niet speciaal tijd hoeft voor te maken: zittend voor de tv of tijdens een vergadering, wachtend op de bus.

En laat mij nu net deze oefeningen voor jou op een rijtje gezet hebben. Als je deze blog naar minstens vijf mensen stuurt krijg je GRATIS de 11 supergemakkelijke oefeningen om (letterlijk!) vanuit je (luie) zetel of wachtend op je bus te doen. Je moet mij dan wel in cc zetten (sandra@zosandra.be), anders weet ik niet dat je het bericht rondgestuurd hebt.

Als je de oefeningen minstens 21 dagen na elkaar elke dag doet ervaar je meer energie, rust, concentratie, gezondheid en balans. Graag hoor ik van jou wat je ervaringen waren of op zijn minst of je vond dat het klopt wat is zeg 😉