In onze huidige maatschappij zijn er duizend-en-één redenen om te twijfelen of keuzestress te hebben. Ga naar een (grote) supermarkt en je weet hoe laat het is. Je wil een portie mais voor in je salade en je hebt de keuze uit wel tien merken en verpakkingen (blik, glas, vers, diepvries, …). Scheiden gaat steeds makkelijker, dus wordt het scheiden of blijven? Studiemogelijkheden en de manier waarop je je dagelijks brood kan verdienen, zijn oneindig. Allemaal goed hoor, liever dan beperkt worden, maar een mens zou stress van krijgen van al die keuzemogelijkheden. En van (veel) stress word je ziek…

Deze zeven tips zullen je leven vergemakkelijken:

1. Twijfelen toelaten! Twijfelen is er niet voor niets. Het is een gezonde strijd tussen je hart, je hoofd en je ‘buikgevoel’. Twijfelen geeft controleverlies en dus willen we ervan af. Als je omwille hiervan snel een rationeel besluit neemt, om van de twijfel af te zijn, zal daarna het spelletje opnieuw beginnen want… je gaat beginnen twijfelen of je wel de juiste beslissing nam. Laat de twijfel toe, zit even samen met jezelf en je twijfelgedachten en zie wat de onderliggende oorzaak is: ‘Ben ik wel goed genoeg voor deze job?’, ‘Vind mijn partner mij wel aantrekkelijk genoeg?’, enzovoort. Misschien kan je vervolgens zien welke boodschappen je van je opvoeders meekreeg waardoor je nu deze gedachten hebt. Twijfelen waarschuwt je in feite voor patronen die je vroeger aangeleerd hebt en nu zelf in stand houdt, eerst onbewust, nu bewust. Schrijf je twijfel- en angstgedachten op, aanvaard ze, en doe er iets mee.

2. Weet dat de perfecte keuze niet bestaat. Van goede en foute keuzes te maken, leer je. Van stil te staan – tenzij een tijdje om de verschillende keuzemogelijkheden te laten ‘rijpen’ – leer je niks. Het is begrijpelijk dat je bang bent om de verkeerde keuze te maken. Toch raad ik je aan om niet te lang stil te staan want twijfelen kan je verlammen. Hoe moeilijk het ook is, en ik kan het weten, blijf toch acties ondernemen, ook al kruip je liever terug in je bed omdat er toch niks goed is, omdat je het toch allemaal niet meer weet, whatever. Als je twijfelt of je die nieuwe job zou aannemen of niet: ga naar het bedrijf, al is het gewoon naar toilet, voel hoe je je daar voelt, misschien kom je wel iemand tegen die er werkt en waarmee je een praatje kan slaan, zoiets. Of zonder je af en breng een paar dagen door alleen en in stilte, een stilteretraite bijvoorbeeld. Je wordt veel sneller één met jezelf en wedden dat je snel zal weten wat je écht wil? Ook al kruip je voor een paar dagen in bed, wakker worden zal je toch doen, ga de natuur in, luister naar je hart.

  1. Zoek positieve invloed. Omring je zoveel mogelijk met mensen die je een positief gevoel geven. De energiezuigers benader je als het echt moet kort en bewust, ga niet in discussie met hen als ze weer zagen en klagen. Knik eens en begin over iets anders – iets positiefs – of vertrek.
  2. Stop met vergelijken. Anderen lijken het beter te hebben dan jij, maar dat lijkt alleen maar zo. Iedereen heeft z’n uitdagingen in het leven en elke leefstijl heeft zo zijn voor- en nadelen. Wil je iets anders in je leven: ga ervoor. Blijkt het een foute keuze te zijn: goed, dat hebben we dan ook weer geleerd, waardoor je meteen weet dat foute keuzes niet bestaan. Was het een goede keuze: des te beter.
  3. Je bent nooit ‘klaar’. Je bent altijd in proces. Als je denkt: ‘Als ik dat kan/ heb/ben, zal ik perfect gelukkig zijn’. Forget it! Het leven zorgt voor steeds nieuwe uitdagingen, je zal altijd iets anders, iets nieuw, een volgende uitdaging willen. Dus relax and go on en stop de gedachte dat als je dit of dat hebt, het leven perfect zal zijn. Wat niet betekent dat je telkens weer moet gaan voor dat wat je wil. Again and again…
  4. Deel je twijfel met de mensen uit het derde puntje: positieve mensen. Deel je twijfel met mensen die je vertrouwt. Daarom moet je niet blindelings volgen wat ze zeggen, maar meestal leer je wel iets uit een babbel met een toffe persoon.
  5. Zet voor jezelf op een rijtje wat je nodig hebt om gelukkig te zijn, bekijk wat je kan veranderen en doe dat, bekijk wat je niet kan veranderen en beslis of dit een tijdelijke of definitieve situatie is en of je ze kan aanvaarden. Zit je in een dip of in een doodlopende straat? Dat is heel belangrijk! Kom je bepaalde twijfels te boven, maar komen ze steeds terug? Dan moet je er echt iets mee doen. Doorzetten en doorvechten als er aan de situatie niets verandert, is verspilde energie. Niets doen omdat je niet durft, is dan weer verspilde tijd, al mag je jezelf zeker wat tijd geven om de overgang te maken naar iets nieuws. Bachbloesems kunnen hier enorm helpen.

Violà, dat waren ze! Wil je er iets mee doen? Kies één van deze tips en pas deze één week toe. Als je twijfelt, doe ze dan allemaal!

Laat me aub weten welke tip je het waardevolst vond.

Twijfel jij ook vaak? Laat mij je helpen. Ik ben een specialist in twijfelen. Met behulp van Bachbloesems, waarmee ik ook werk, kon ik makkelijker om met mijn emoties rond twijfelen. Scleranthus bv helpt mij om te kiezen.

Maak NU een afspraak voor een face-to-face gesprek of een e-consult: alle info vind je hier.

Besliste groetjes,

Sandra